Konsumindre, Repamera – laga det du äger och slipp köpa nytt.
För några år sedan gick Henning Gillberg till skräddaren och började fundera över varför man kan beställa mat till dörren men inte kläder. Idén kändes glasklar så han bestämde sig för att göra en marknadsundersökning direkt. Tre timmar senare hade 517 personer svarat på frågan ”Har du trasiga kläder hemma som du vill använda igen?”, varav 78% sa ja. Det var startskottet för Repamera som idag har två anställda och från att enbart kunna göra beställningar på reparation i Malmö, nu tar emot beställningar online från hela landet.
Samhällsutmaningen med idén är att minska konsumtionen eller ”konsumindre” som Reparmera själva använder som motto. ”Vi gör det coolt och enkelt att laga kläder.”
Kunden får hem en förfrankerad påse som går direkt till de skräddare som Repamera samarbetar med. Inom 14 dagar får kunden hem sina kläder, hela och redo att användas igen.
Utöver försäljning så finansieras Repamera genom bidrag från bland annat Vinnova, Climate-KIC och LU Innovation.Initiativtagaren Henning Gillberg menar att Repamera har fått byggas upp av med hjälp av kundernas idéer. ”Varje gång jag har släppt mitt ego har verksamheten gått framåt”. De hinder och problem som har dykt upp på vägen är negativa överraskningar, och alla gillar ju överraskningar, eller hur? Idén ligger rätt i tiden och någonstans så rör sig bolaget sig i rätt riktning trots hinder.
Hur tror du att de som använder Repamera skulle beskriva er verksamhet?
– Ett modernt företag som förenklar deras vardag. Vi hjälper även kunderna hitta tillbaka till sina favoritplagg, vilket gör att vi blir ett varumärke som kunderna får en starkare relation till.
Vad har du lärt dig längs vägen?
– Att samarbete är nyckeln för tillväxt. Ju fler dörrar jag öppnar desto fler hjälper till och leder företaget i rätt riktning. Människor har oftast en välvilja, även i affärsvärlden.
Nu är framtidsdrömmar att hitta ett byggföretag som vill testa laga sina arbetskläder, att expandera till Danmark men överhuvudtaget så är drömmen att det om 5 år ska det bli enklare att laga än att köpa kläder i Sverige.
Hennings tips till de som har en idé
– Undersök problemet och hitta en kund. Första kunden, som du ofta kan hitta via facebook-inlägg, ger så mycket självförtroende och boost för att ta nästa steg i verksamheten.
Repamera är ett online företag med visionen att göra skrädning så enkelt som möjligt och genom des minska den höga konsumtionen av kläder i Sverige.