Vad är Uniti? 
Uniti är en kompakt samt lättviktselbil vilket betyder att den kan optimeras för prestanda, kostnad och energi-effektivitet och på så sätt minimera batteristorlek utan att negativt påverka räckvidd, säkerhet (då chassit är gjort i kolfiber) eller körförmåga. 
 
Hur fick ni idén till Uniti?  
Idén kommer ur ett innovationsforskningsprojekt på Lunds universitet, efter forskningsfasen grundades en självständig startup i januari 2016. Vi ville helt enkelt skapa ett fordon som var mer anpassad för batteridrift och all den teknologi som kommer med det. Med andra ord tänka igenom bilen från början från grunden. Vi designar fordonet med föraren i centrum, istället för att design efter samma förutsättningar som förbränningsmotorn har gjort under det senaste seklet. Resultatet har blivit en lättviktselbil med en instiktiv interaktionsdesign på en fordonsplattform som är skalbar och emitterar mindre koldioxid under hela sin livscykel.  
 
Vilken samhällsutmaning ska Uniti bidra till att lösa? 
Uniti löser en rad problem inom transportsektorn, men främst gällande klimatförändring och lokala utsläpp. 
 
Hur är Uniti organiserat?  
Större delen av Team Uniti sitter i vårt huvudkontor i Lund där alla jobbar flexibelt och målinriktat för att kunna uppnå de deadlines som vi själva ställer upp. Detta är nödvändigt för att hela tiden kunna växla upp och inta nya positioner och faser i företagets utveckling. Våra ledord är öppna, kreativa, modiga samt goda.  
 
Hur finansieras Uniti? 
Under definieringen av bolaget var Uniti till stor del statligt finansierat, sedan under oktober 2016 lanserade vi vår första equity crowdfunding kampanj sedan lanserades ytterligare en kampanj i september 2017 pga. det stora intresset. Denna runda bestod delvis av en equity crowdfunding samt institutionella investerare. Detta har bidragit till att vi nu har över 1000 investerar från hela världen, och Uniti kommer gå in i en ”Series A” under 2018.  

Var öppen med din idé och dela med er av dem med omvärlden i ett tidigt stadie. På så sätt kan den förbättras och ni får hela tiden feedback på om det faktiskt finns en efterfrågan/marknad för din idé och att den inte bara är något som just du har övertro på.

Vad har gjort Uniti möjligt? 
Vår VD Lewis Horne har varit en extremt viktig del i att skapa och driva företaget. Det var han som la grunderna till idén och utvecklade ett team från allra första början. Sedan efterhand företaget har växt så har även teamet utvecklats till en samling extremt kompetenta och drivna människor. Vi har också alla våra investerare att tacka för att de sett potentialen i företaget i ett tidigt stadie och på så sätt låtit oss realisera projektet.  
 
Har Uniti stött på några hinder på vägen?  
Speciellt i början, när vi ännu inte hade byggt en bil, så möttes vi av väldigt mycket skepticism. Detta kunde vissa stunder ta energi och dra fokus ifrån målet.  

Hur tror ni de anställda skulle beskriva er verksamhet?
Vi är ett väldigt sammanhållet och engagerat team. Jag tror att de flesta här känner att de är med om någonting unikt och att de bidrar till en lösning på en av vår tids största problem, samtidigt som de får utveckla någonting unikt och banbrytande. 
 
Vad har ni för framtidsdrömmar för er verksamhet? 
Om 5 år massproduceras Uniti och säljs till Europa och Asien. Men det finns också många andra idéer på produkter under Uniti som ska bli väldigt spännande att ta fram och utveckla i framtiden.  
 
Vad har ni lärt dig längs vägen?  
När en försöker bryta sig in på en existerande marknad som ett nytt företag är det viktigt att ha rätt avvägning av erfarenhet och nytänkande. De som kommer utifrån andra branscher och discipliner kan se saker ur ett helt nytt perspektiv och driva innovation. Samtidigt som människor från branschen är extremt viktiga för att faktiskt realisera de nya idéerna till en produkt inom deras sektor.  
 
Vilka är era viktigaste tips till de som har en idé? 
Var öppen med din idé och dela med er av dem med omvärlden i ett tidigt stadie. På så sätt kan den förbättras och ni får hela tiden feedback på om det faktiskt finns en efterfrågan/marknad för din idé och att den inte bara är något som just du har övertro på.  
 
Vad är det som gör er unika?  
Kombinationen av att se fordon mer som en dator på hjul, med design och interaktion som man förväntar sig när man använder en smartphone. Samt ett kompakt, effektivt fordon utformat för det dagligt bruket i urbana miljöer optimerat för denna generationens rörelsemönster.  
 
Vad för slags stöd skulle du behöva för att ytterligare kunna utveckla ditt initiativ? 
Uniti är i nuläget i en stor expansionsfas i och med övergången till produktion av produkten. Så det vi fokuserar mycket på i nuläget är främst att säkra partnerskap med de mest kompetenta och drivna bolag som finns inom branschen och detta stöd kommer i sin tur definiera vår framtid. Så man kan säga att vi har en väldigt spännande tid framför oss.