Regional SI-plattform på Lunds Universitet

SI (Supplemental Instruction) är en pedagogisk metod i elevlett lärande som kan sammanfattas som hjälp till självhjälp under vägledning av en äldre förebildselev som syftar till att förebygga avhopp, öka examensgrad och stärka resultat

Hur fick du idén? 
Jag började studera en civilingenjörsutbildning med inriktning nanoteknik för att jag ville bota tinnitus. Något jag själv led utav sedan en bättre Timbuktu-konsert på KB, Malmö, 17 mars 2007. Väl framme vid examen befann jag mig i Kalifornien och utvecklade “morgondagens hörselapparatur” men det kändes inte fett. Någonting knackade på inifrån. Jag fann ingen glöd i denna mission längre. Tinnitusen, insåg jag, var en gåva som fått mig att se världen på ett helt nytt sätt. Jag ville istället inrikta min energi på förhållningssätt till livet, människor och andra mer mjuka variabler. Därför sökte jag in till en eftertraktad utbildning i ledarskap, teamwork och personlig utveckling på LU.

Dags vid exjobbet ville jag göra något meningsfullt där jag kunde agera i linje med min nya  mission att hjälpa människor att leva sina liv tillfälle fullo. Min exjobbspartner på utbildningen var väldigt entreprenöriellt lagd. En dag kom vi på att kombinera min erfarenhet som SI-ledare vid universitetet med implementering i ny miljö.

Vad gör en SI-ledare?
SI (Supplemental Instruction) är en pedagogisk metod i elevlett lärande som kan sammanfattas som hjälp till självhjälp under vägledning av en äldre förebildselev som syftar till att förebygga avhopp, öka examensgrad och stärka resultat. 14386738731_7947681f90_oDet fanns redan på universitetetsnivå världen över, där det gjorde stor skillnad. Men visst skulle detta kunna göra ofantligt mycket större skillnad om lyckad implementering görs i yngre åldrar och i mer socialt utmanande områden än Lunds universitet? Där tändes en gnista och arbetet började på en högstadieskola i Rosengård. Vi frågade rektorn om de mest utmanande elevgrupperna och fick en klass med sjuor och en med nior. Efter terminen och 10 SI-tillfällen i matematik hade t.ex. niorna stått för 0 betygssänkningar och 7 betygshöjningar i matematik (betyg innan och efter SI-program) jämfört med 6 betygssänkningar och 2 betygssänkningar i parallellklass (kontrollgrupp). Utifrån enkätsvar berättade eleverna att de i större utsträckning vill läsa vidare på både gymnasium och högskola/universitet.

Även om det var begränsat urval av data samt många andra faktorer som gör att resultaten inte på något sätt var ett bevis fick det stor uppmärksamhet. Både från internationellt håll, där studien blev publicerad i SI-journal och presenterades vid den varannan årliga internationella SI-konferenser, och från Region Skåne som uppmärksammat att universitetet arbetat mot gymnasieskolor under flera år. Verksamheten med SI i socioekonomiskt utmanande områden fortsatte därefter under den ideella föreningen Didici som sedan bytte namn till Elevledarna.

Idag finns den regionala SI-plattformen på ett trettiotal gymnasieskolor och fem grundskolor i Skåne, Halland och Blekinge

Vad blev resultatet av denna uppmärksamhet?
Region Skåne ville finansiera en regional SI-plattform för att sprida SI i regionen, både geografiskt och nedåt i åldrarna. Samtidigt som jag drev Elevledarna rekryterades jag att driva den regionala SI-plattformen. På dessa dubbla stolar var min ambition att etablera en samskapande plattform mellan Elevledarna och Lunds universitet, men tyvärr ville inte Lunds universitet det. Samtidigt som Elevledarna i maj 2016 valdes ut som en av nio sociala innovationer i Sverige att få finansiering från Vinnova kom de dubbla stolarna till ett vägskäl: Att antingen satsa på Elevledarna och således konkurrera med plattformen eller att parkera Elevledarna och arbeta som i intraprenör på universitetet med denna som plattform. Efter mycket om och men, och utifrån devisen ”bäst för världen i stället för bäst i världen”, föll valet på det senare.

Vad har ni lyckats åstadkomma fram till idag?
Idag finns den regionala SI-plattformen på ett trettiotal gymnasieskolor och fem grundskolor i Skåne, Halland och Blekinge. Verksamheten koordineras från lärosätena i Lärosäten Syd. Under 2017 har verksamheten spridits till nyanländas språkutveckling på gymnasiet samt Komvux.

I efterhand är universitetet med stöd från Region Skåne en stark och trovärdig plattform för detta initiativ som har sänkt trösklar för spridning och uppmärksamhet genom sitt starka varumärke i utbildningsbranschen. Resan var inte skrivbordsritad utan anpassad allt eftersom förutsättningar utvecklats. Det skulle kunnat organiserad på flera andra sätt men pengar och hur de tilldelades spelade en stor roll.

Vad har du för framtidsdrömmar för SI-plattformen? Hur ser den ut om 5 år?
Om fem år har liknande plattformar replikeras på andra ställen i Sverige och i världen. Det finns idag ett stort intresse att replikera denna skalbara modell.

Vilka är dina viktigaste tips till de som har en idé?
Det beror så klart på bransch, person, idé, timing etc. men generellt:
– att tidigt produktifiera och tänka på hur pengar kan komma in långsiktigt. Att göra något fint som gör världen till en bättre plats kan kännas som tillräcklig lön i sig. Dock är pengar ett oerhört effektivt verktyg för förändring samtidigt som organisationen blir mindre sårbar. En hygienfaktor!

– relationer, relationer relationer. Anslut många människor (medbyggare, partners och mentorer) och bygg och förvalta kapaciteten hos dessa. De får gärna alla vara smartare än vad du är.

SI Pass Lunds Universitet