Myrorna

Använder du allt du har i garderoben eller har du kanske en hel del kläder som bara är hyllvärmare, som det ändå är svårt att skiljas från? Detta vill Myrorna råda bot på, tillsammans med Beteendelabbet. Med sin idé RE:UseKit visar de att du faktiskt inte behöver allt du äger.

Sju av tio svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob. Detta till trots dröjer det ett år eller mer mellan garderobsrensningarna för drygt hälftenav svenskarna. Via RE:Use Kit får du hjälp att berätta vad du är redo att ge bort.

Med sin idé RE:UseKit visar de att du faktiskt inte behöver allt du äger.

Metoden som används kallas nudging; ett sätt att påverka människors beteende i en viss riktning utan att behöva använda piska eller morot. Grundtanken är att det ska vara ”lätt att göra rätt”.

– För Myrorna handlar det alltid om att få fler att tänka på återbruk. Att samarbeta med beteendestrateger för att ta reda på hur vi kan underlätta för våra kunder är otroligt intressant. Dessa insikter kan på sikt rädda jorden, säger Emma Enebog, hållbarhetschef på Myrorna.