Mind Skåne – Självmordslinjen

Mind är en ideell förening som arbetar för psykisk hälsa och stödjer människor i kris. Vår verksamhetsidé är att förebygga psykisk ohälsa genom att erbjuda medmänskligt stöd, sprida kunskap och bilda opinion. Föreningen bildades redan 1931 som Svenska Föreningen för Psykisk Hälsovård (SFPH) – men ändrade namnet till Mind år 2013.

Mind erbjuder konkret stöd till människor som har någon form av psykisk ohälsa. Vi strävar efter att identifiera behov som den offentliga välfärden inte fyller, och våra stödverksamheter ska komplettera det stöd som erbjuds av stat/kommun/landsting. Verksamheterna är baserade på volontärinsatser.

Självmordslinjen startades 2015 som Sveriges första suicidpreventiva stödverksamhet via telefon och chatt. Självmordslinjen är till för personer som har tankar på att ta sitt liv eller har en närstående med sådana tankar. Alla dagar mellan kl. 06:00 och 24:00 är den anonyma och kostnadsfria telefonlinjen 90101 och chatten på www.mind.se öppna och de närmare 300 volontärer tar emot över 20 000 samtal från hela landet varje år.

Mind Skåne blev del av den nationella självmordslinjen i december 2017 och har efter bara fyra månader 50 volontärer på plats som bemannar chat- och telefonpassen veckans alla dagar. Volontärerna engagerar sig fyra timmar varannan vecka under minst ett år.

Det bästa vore såklart om alla människor mådde psykiskt bra och att Självmordslinjen inte behövdes. Men till dess är vårt hopp att kunna ha så många volontärer att ingen behöver vänta i en chatt- eller telefonkö hos Mind. – Jenny Wetterling, ordförande Mind Skåne

Vilken samhällsutmaning ska ni bidra till att lösa?
Varje år tar 1500 människor i Sverige sitt liv. Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar och transpersoner. Psykisk ohälsa, posttraumatisk stress, ensamhet, skuldsättning, mobbning, övergrepp mm är några av de vanligaste orsaker till varför människor har självmordstankar. Vi finns där som medmänskligt stöd och försöker motivera till att vilja leva vidare.

Hur jobbar ni?
Vi är med och driver Minds nationella Självmordslinje. Den som är intresserad av att bli volontär måste vara över 25 år, lämna ett brottsregisterutdrag och gå Minds grundutbildning i MI (motiverande samtal). Varje volontär åtar sig att under ett års tid arbeta ett fyra-timmars pass varannan vecka i Självmordslinjen samt att delta i handledning och fortbildning. Det finns tillgång till akut psykologiskt stöd till volontärerna dygnet runt, ifall en behöver avlastningssamtal efter insatsen! Chatt- och telefonpassen sker alltid i team på tre volontärer som finns som ömsesidigt stöd för varandra. Självmordslinjen erbjuder medmänskligt stöd eftersom vi tror på kraften i det medmänskliga samtalet. Vi hoppas nå dem som behöver stöd för att berätta vad som tynger dem när livet känns för tungt för att orka leva.

Jag trodde inte att det skulle göra så stor skillnad för stödsökande människor att vi volontärer bara lyssnar, ställer öppna frågor och har tid. Har vi tappat bort att vara medmänniskor i Sverige? – Volontär Mind Skåne

Hur finansieras ni?
Mind Skånes verksamhet bygger huvudsakligen på våra enormt engagerade volontärer som jobbar helt ideellt. Vi har ett ekonomiskt stöd från vår riksorganisation, Malmö Stad, Region Skåne och privata bidragsgivare.

Vad har gjort detta initiativ möjligt?
Minds verksamhet med stöd till människor med tankar på att ta sitt liv i Sverige startades 2010 efter att en ung kille annonserade och filmade sitt självmord live på ett chattforum och fick förutom kommentarer att låta bli, även många uppmanande tillrop att göra det. Det var startpunkten till att vilja lyfta frågan kring självmord i dagsljuset samt att starta en tjänst som erbjuder positivt medmänskligt stöd för människor i kris.

I Skåne var vi ett gäng engagerade i frågor kring psykisk hälsa som 2015 startade upp en lokalförening, Mind Skåne. Under 2017 arbetade vi intensivt med att rekrytera och utbilda volontärer och organisera verksamheten för att starta upp Självmordslinjen i Skåne. Den 13/12 hade vi premiär och har sedan dess tagit emot mer än hundra telefonsamtal och chattar. Förutom Självmordslinjen anordnar vi också föreläsningar för allmänheten, bedriver påverkansarbete för att förbättra vård och bemötande för människor med psykisk ohälsa, håller utbildningar på uppdrag och verkar opinionsbildande i en mängd olika fora. Vårt senaste projekt vänder sig till barn och unga genom att erbjuda det skolbaserade utbildningsprogrammet YAM till elever i årskurs 8 i Malmö.

Har ni stött på några hinder på vägen?
Vi är enormt positivt överraskade över det stora gensvar vi fått av alla fina människor som vill engagera sig. Trots alla volontära insatser så tillkommer en hel del utgifter i form av utbildning, lokaler, samordning och organisering. Detta gör oss beroende av ett finansiellt stöd utifrån och det är en utmaning att varje år söka ekonomiskt stöd och en osäkerhetsfaktor i vår önskan att skapa långsiktiga och hållbara strukturer för verksamheten. Vi märker också att det finns en sårbarhet när några eldsjälar startar upp och driver en verksamhet ideellt ifall det skulle hända något med någon av dem. Inför starten fanns en oro för att uppdraget skulle bli övermäktigt. Hur ska en vanlig lekman kunna hantera en samtalstyp som även vårdpersonal tycker är oerhört jobbiga – att någon funderar på att ta livet av sig. Oron över svårigheterna med att kunna hantera samtalen var tämligen obefogad. Volontärerna klarade uppgiften galant. Det handlar om vanlig medmänsklighet, att finnas där och ett empatiskt lyssnande.

“Jag vill tacka er för ert fantastiska arbete. Att kontakta er var mitt första steg mot att få mitt liv tillbaka, tack för att ni finns!” Stödsökande

Vad tror du er verksamhet betyder för stödsökande och volontärer?
Att självmordslinjen är anonym och att samtalen får ta sin tid samt det icke-fördömande bemötande från volontärerna betyder enormt mycket för de stödsökande. Våra volontärer intygar att det känns otroligt meningsfullt att kunna göra skillnad genom att bara vara en medmänniska. Kanske något som vårt samhälle har förlorat?

Vad har ni för framtidsdrömmar för er verksamhet? Hur ser den ut om 5 år?
Det bästa vore såklart om alla människor mådde psykiskt bra och att Självmordslinjen inte behövdes. Men till dess är vårt hopp att kunna ha så många volontärer att ingen behöver vänta i en chatt- eller telefonkö hos Mind. Ingen människa ska behöva uppleva att den enda utvägen som finns kvar är att behöva ta livet av sig.

Vad har ni lärt er längs vägen?
Både hur otroligt många det är i vårt samhälle som mår väldigt dåligt psykiskt och vilket behov och efterfrågan det finns av den typen av samtal vi erbjuder. Men även hur många oerhört engagerade och kompetenta människor det finns som vill ställa upp som stöd för medmänniskor i nöd. Att verkligen lyssna och finnas där räcker långt och kan ingjuta nytt hopp i allt det mörka.

Vad är det som gör er unika?
Vi finns där som medmänniska för andra människor som för ögonblicket inte kan se någon väg framåt. Vi ger inte råd. Vi är inte terapeuter. Vi lyssnar klart och håller ut i det tuffa tillsammans. Vi vill göra skillnad genom att försöka ingjuta hopp när det känns meningslöst och att motivera till förändring när så är möjligt. Vi vill få de stödsökande att gripa det lilla halmstrå som kan göra att de faktiskt orkar ett tag till, tills de åter har fast mark under fötterna. Av den återkoppling vi får från stödsökande vet vi att vi gör nytta. Oavsett om samtalen rör akuta självmordshot, lättare ångest eller “bara” ensamhet, har vi åstadkommit något unikt.

Vad är roligast?
Volontärerna arbetar alltid i team på tre under sina fyra-timmars pass. I allt det tunga i chatt- och telefonsamtalen skapar det en otrolig fin gemenskap där det är nära till både tårar och skratt. Våra volontärer upplever att de lär sig massor och samtidigt känner en allt större ödmjukhet och får insikt i människors komplexa svårigheter. Variationerna av mänskligt lidande är oändliga men det är aldrig för sent att få igång ett samtal. Där samtal finns, finns liv, finns hopp. Att få vara en del av den gemenskapen som Mind är och göra en så meningsfull insats är något som många volontärer uppskattar.

Vad för slags stöd skulle ni behöva för att ytterligare kunna utveckla verksamheten?
Vi är i behov av att ha en finansiell trygghet för våra grundkostnader, gärna med en viss framförhållning. Kanske ett Idéburet Offentligt Partnerskap vore en bra lösning. Vi kommer också att behöva ett inflöde av nya volontärer. Att den ökande psykiska ohälsan i vårt samhälle uppmärksammas och att bra stöd, hjälp och insatser sätts in tidigt och är lättillgängliga kommer förhoppningsvis på sikt att gynna oss alla och att behovet av Självmordslinjen minskar.